Černý pátek: Hlavní nákupní sezona roku odstartována

start

Koncem každého roku si chtějí lidé po celém světě dopřát. Nákupní centra praskají ve švech a obchodníci si mnou ruce. Nákupní horečka vypukla minulý pátek i v USA. Odborníci očekávají další nárůst tržeb.

Minulý týden v pátek odstartovala v USA hlavní nákupní sezona. Mnoho Američanů s napětím čeká na Černý pátek (Black Friday), kdy mohou levně nakoupit nejen vánoční dárky. Závěr listopadu a prosinec patří k měsícům roku, kdy prodejci zaznamenávají nejvyšší tržby. Jak se v posledních letech vyvíjely tržby v předvánočním období v USA? Která ETFka profitují z rostoucích prodejů?

V posledních letech tržby rostou

Tržby v posledních dvou měsících minulého roku (tj. sváteční prodeje) tvořily 19,2 % z celkových ročních prodejů v USA. Černý pátek je tradičně považován za den, kdy začíná hlavní předvánoční nákupní období. Od roku 2009 celkové tržby za listopad a prosinec rostou. Pokles prodejů zastihl Američany po roce 2007, kdy na ekonomiku dolehla hypoteční, finanční a následná hospodářská krize.

Graf: Vývoj tržeb v USA za měsíce listopad a prosinec (v mil. USD)

20131202

Podle odhadů National Retail Federation (NRF) vzrostou letošní sváteční prodeje o 3,9 % na 602 miliard dolarů. Prognózy jsou vypracovávány na modelech, do nichž vstupují například údaje o bydlení, nezaměstnanosti, maloobchodní statistiky apod.

Mezi nejčastěji pořizované produkty patří hračky, hry včetně elektronických, oblečení, doplňky a elektronika.  Všechny uvedené produkty se dostávají k cílovým spotřebitelům přes maloobchodní prodejce. Na tento segment zaměřená ETF uvádí následující přehled.

SPRD S&P Retail ETF (XRT)

Tento fond se snaží co nejtěsněji kopírovat výkonnost indexu S&P Retail Select Industry, který vypovídá o vývoji maloobchodních společností v USA. V portfoliu ETF naleznete řadu maloobchodních gigantů. Z hlediska sektorové alokace jsou v portfoliu zastoupeny oděvní společnosti, provozovatelé specializovaných obchodů, prodejci automobilů, potravinářské či internetové společnosti. Mezi top společnostmi najdete například akcie společností The Men’s Wearhouse, The Men’s Wearhouse, PriceSmart, Jos. A. Bank Clothiers, Vitamin Shoppe, Amazon.com či Office Depot.

Od začátku letošního roku si připsalo uvedené ETF více než 42 %. Za poslední tři roky to bylo necelých 94 % a za uplynulých pět let dokonce více než 400 %.

Invesco PowerShares Dynamic Retail (PMR)

ETF sleduje index amerických maloobchodních společností. Zastoupeno je jak tzv. cyklické, tak i defenzivní spotřební zboží.  Mezi nejvýznamnější akcie ETF patří například Gap, Kroger, Costco Wholesale Corporation, Wal-Mart Stores, Whole Foods Market, Home Depot či GameStop Corporation. Do portfolia ETF je zařazeno celkem 32 společností, deset nejvýznamnějších zaujímá téměř 47 % portfolia.

Od začátku letošního roku si ETF Invesco PowerShares Dynamic Retail připsalo více než 40 %. Za poslední tři roky zhodnotil fond svěřený majetek o necelých 90 %, na pětiletém horizontu to bylo 224 %.

Van Eck Market Vectors Retail ETF (RTH)

Poslední z vybraných ETF zařazuje do spravovaného portfolia nejvýznamnější americké společností ze sektoru maloobchodu. Deset hlavních titulů v portfoliu fondu tvoří více než 62 % portfolia. V desítce top společností najdete například Wal-Mart Stores, Home Depot, Amazon.com, CVS Caremark Corp., Walgreen Company a další.

Z trojice představených burzovně obchodovaných fondů dosáhlo ETF Van Eck Market Vectors Retail nejslabší výkonnosti – od začátku letošního roku si připsalo necelých 40 %. Za posledních pět let vykazuje ETF výkonnost ve výši 157 %.

Upozornění: Informace a data uveřejněná na internetových stránkách ETFs.cz nepředstavují nabídku k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních produktů ani nepředstavují investiční či obchodní doporučení. Obsah internetových stránek slouží jen a pouze ke studijním účelům. Podmínky užívání jsou uvedeny zde.

 


Reklama: